Information för boende!
Här hittar du information om ditt boende samt vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta styrelsen via essingehill@gmail.com. När du kontaktar styrelsen ange ditt namn med lägenhetsnummer (står på din ytterdörrens utsida).
Vad gör du om vattnet börjar läcka i lägenheten?
Det har varit en del vattenskador i brf Essingehill, vilket ofta ställer till stora problem och ibland kan sprida sig till andra lägenheter.
Tumregeln för att renovera en lägenhet är att det tar tre månader. Försäkringsläget är ofta besvärligt att reda ut med ansvarsfördelning mellan förening och medlem.
För att stå så bra rustade som vi bara kan erbjuder vi alla medlemmar ett gratis hembesök av en rörmokare som kan identifiera var ni stänger av vattnet om olyckan skulle vara framme.
Det finns även en huvudvattenledning i undercentralerna som kan stängas av.
Besöket av rörmokaren kommer att ske onsdagen den 12 november efter klockan 18.00.
Anmäl er till: essingehill@gmail.com eller lämna en lapp i brevlådan på Vänskapsvägen 53. Gör detta senast 5 november.
Med vänlig hälsning!
Styrelsen brf Essingehill
Observera: All felanmälan görs till någon i styrelsen.
Matavfall samt sortering till återvinningsstationen
Matavfall skall läggas i bruna kompost påsar. Släng aldrig plast eller annat ej komposterbart i påsarna. Papperspåsarna till avfallet hittar du i respektive tvättstuga.
Plast, papper, metall och glas sorteras och slängs vid återvinningen Essinge kyrkväg.
Övriga sopor/restavfall slängs i soptunnan utanför fastigheten vilken töms en gång/vecka.
Mindre mängd textilier får slängas som restavfall.
Tvättstugan
Det finns två maskiner, en torktumlare samt ett torkrum i varje fastighet.
Tvättstugebokningen kan göras på telefonen, med kod, via appen ”Boka tvättid” eller på digital bokningstavla i respektive tvättstuga. Vid behov av inloggningskod, kontakta styrelsen.
Tider för bokning är uppdelade i fyra pass/dag mellan kl. 07.00-22.00.
Om ingen påbörjat sin bokade tvättid, kan annan medlem ta över tiden efter 30 min.
Tvättstugan lämnas efter användning med rentorkade ytor, maskiner och golv.
Släng inte tomma plastflaskor eller papperskartonger i tvättstugan! Dessa tar du själv hand om och ska sorteras som återvinning.
Uthyrning
Andrahandsuthyrning: Bostadsrättsinnehavaren kan få upplåta sin lägenhet i andra hand om uthyrningen är godkänd av styrelsen. Beslutet tar styrelsen efter att ha fått en skriftlig ansökan. Ansökningsblankett hittar du här:
Ansökan om tillstånd för andrahandsuthyrning
Korttidsuthyrning: Bostadsrättsinnehavaren får inte upplåta sin lägenhet för korttidsuthyrning, genom Airbnb eller liknande företag på nätet.
Våra utomhusmiljöer samt anvisning för grill
Framför 53:an finns en lounge med vilstolar, omgiven av trädgårdsväxter, som alla i föreningen kan utnyttja.
Mellan 51 och 53 finns en trädgårdsgrupp där man också kan grilla. Lämna alltid med stolarna indragna, bordet avtorkat och dubbelkolla att inga rester/skräp ligger kvar.
Boka föreningens gemensamma grill (vid 51:an) i appen ”Boka tvättid” där du markerar dag eller kvällstid.
Lämna aldrig grillen vid användning och ha uppsikt över den tills den svalnat. Var noga med att rengöra grillen från mat efter användning
När du har grillat färdigt, se till att grillen verkligen är släckt innan du lämnar den. Grillkol får absolut INTE kastas i hushållssoporna. OBS! Det kan ta upp till 40 timmar för grillkol att slockna helt.
Det är inte tillåtet att använda kolgrill om kommunen kräver eldningsförbud!